zaterdag 19 januari 2013

Tomaten Spread

Ik kocht tomaten spread voor op het brood in de natuurwinkel. Ik moet zeggen hij is lekker maar dit soort dingen zijn vaak redelijk aan de prijs en ik vroeg mij af of ik deze misschien ook zelf kon maken. De gekochte spread heeft een basis van zonnebloempitten maar ik heb het gemaakt van gemengde noten. En ik moet zeggen ik vind m heerlijk....


- Bakje Gemende noten naturel 175gr
- Tomaten (+/- 5st)
- 1/2 citroen (sap)
- Scheutje Walnotenolie of Olijfolie
- Italiaanse kruiden
- Basilicum
- Oregano
- Knoflook 2 teentjes
- Scheutje ketjap
- Scheutje ahornsiroop
- Blikje tomatenpuree

De noten heb ik helemaal fijn gemalen met de staafmixer, de tomaten ontveld en alle ingredienten goed gemengd met de staafmixer, kruiden voeg je naar eigen smaak toe en daarna heb ik het nog een klein beetje ingekookt omdat het wat te nat was.

Ik heb hiervan 3 middelmaat olvaritpotjes vol.

Je kan ze denk ik langer houdbaar maken door te pasteuriseren of misschien invriezen. Als je dit in ijsblokjes houders doet kun je ook porties eruit halen. Maar dat is een kwestie van uitproberen zo ver was ik nog niet.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit lijkt me nou eens superlekker! Dank voor het recept, ik ga het beslist een keer uitproberen! Hoe doe je het met de houdbaarheid? Pasteuriseren?

lucie zei

Dat ziet er lekker uit!
ik ga het zeker een keer uitproberen