zaterdag 11 augustus 2012

Tuin 2


De tuin van mijn vader verzorg ik ook al een paar jaar maar de laatste tijd heb ik wel het onkruid weg gehaald maar daar bleef het ook bij. Ik werd hier op geattendeerd door mijn tante. Het was geen kritiek maar wel een feit en ze had volkomen gelijk. Er stond teveel rotzooi, oude lege potten. Door deze winter waren ook de planten in wat potten gesneuveld dus niet echt gezellig.

Door de verslechtering van de gezondheid van vaders was ik hier eigenlijk niet echt meer aan toe gekomen. Vaders heeft na de dood van mijn moeder die hij jarenlang zelf verzorgd heeft 3 maanden mogen genieten van zijn nieuw verkregen vrijheid. Het ging heel goed met hem, ging weer lekker naar handboogschieten, langs de kleinkinderen en genoot. Dan kreeg ik weer een telefoontje van hem dat hij in Den Haag was bij mijn tante of op de beurs in Utrecht enz enz totdat hij me belde dat hij geen kracht meer in zijn benen had en naast z'n bed gevallen was of ik even wilde komen. Gelukkig kon hij me zelf nog bellen. Het bleek dat hij een hersenbloeding had gekregen. 9 september is mijn moeder overleden en 9 december kreeg hij z'n hersenbloeding.
Het leek mee te vallen, ik hoopte dat hij weer een beetje terug zou komen naar zijn oude niveau maar helaas .... Het ging steeds slechter met hem. Het blijkt dat hij regelmatig kleine hersenbloedinkjes heeft door heel de hersenen die de vasculaire dementie (wat al een jaar eerder geconstateerd was )10 x versneld. Ik had het graag zo anders gezien voor m, in ieder geval nog van allerlei dingen genieten, lekker de hort op en in redelijke gezondheid zeker gezien de voorgeschiedenis maar schijnbaar was hem dat niet gegund. Van de week bleek dat hij zelf niet meer kan telefoneren dus moeten we daar weer een oplossing voor zoeken en zo blijven we creatief door allerlei dingen te verzinnen die het hopenlijk voor hem weer wat makkelijker maken.Tijd en Dag besef is bijvoorbeeld ook weg dus heb ik een speciale agenda voor hem gemaakt en een kalenderklok voor m gekocht. Elke dag van de agenda heeft een bepaalde kleur en is een A4 met de indeling van de dagdelen. Elke avond wordt de oude dag, met behulp van de verpleging uitgescheurd.  Ik moet zeggen dat ik heel erg met hem bof, hij is meestal wel vrolijk ondanks het huilen (wat bij hersenbloeding hoort) kan godzijdank nog van heel veel dingen genieten en is altijd weer blij om mensen te zien. Hij mag nu 3 dagen naar de dagverzorging waar hij het ook heel erg naar zijn zin heeft. Maar ja het is iets wat me 24 uur per dag bezig houdt het afgelopen half jaar. En het is erg moeilijk een viefe oudere binnen een half jaar zo te zien aftakelen.


Maar goed, vanwege tante's opmerking ben ik maar eens achter plantjes aan geweest, wat ook nog niet meeviel maar bij de Bloemenjungle in Ridderkerk, die altijd leuke en goede spullen hebben, heb ik toch nog zoveel kunnen kopen dat mijn achterbak vol stond en heb weer eens even huisgehouden ... euh tuingehouden. Aangezien het nu mooi weer is en hij daar ook vaak in z'n tuintje zit kan hij er ook lekker van genieten.
Hij was er ook erg blij mee en vond het mooi.
Gelukkig maar!!
Nu hopen dat ook tante het weer mooi vind......

En tante ........???
Ben ik nu weer lief, mag ik nu weer blijven??

Geen opmerkingen: